3D Print

 

Det har længe været kendt i det danske 3DP-marked, at Ricoh benyttede Bjarne Rasmussen i deres arbejde med 3DP. Nu er det en kendsgerning, at Ricoh har indgået en officielt aftale med Copytec som deres tekniske 3DP-partner og 3DP-forhandler i Danmark.

Copytec, der har været Ricoh-forhandler siden 1980, skal forestå salget på det danske marked. Ricoh og deres forhandlerpartnere vil alle indgå i at rådgive og kvalificere kundeemnerne.

– Det har været et helt naturligt valg for os, at fortsætte et tæt og tillidsfuldt samarbejde med Bjarne Rasmussen, der gennem de seneste år har interesseret sig for og arbejdet med 3DP-segmentet og teknologien. Copytec har også igennem det det seneste års tid har været knyttet til os som sparringpartner på 3DP-området, så de kender allerede vores produkt, fortæller Søren Krogh-Nielsen, der er adm. direktør hos Ricoh Danmark. I forbindelse med det nye Ricoh/Copytec partnerskab ophører Copytec med at være 3D Systems forhandler.Ricohs 3DP-maskine er udviklet i Japan sammen med en japansk partner. Der er tale om en SLS-printer med et stort byggevolumen, 55 x 55 x 50 cm, og en åben platform, således at materialevalget er meget bredt. Printeren hedder AM S5500.

Netop den store byggevolumen og den åbne platform, er åbenlyse fordele ved AM S5500. Hvis en kunde fx har et ønske om at printe i et specifikt materiale, kan Ricoh hjælpe med at få det til at fungere, forklarer Bjarne Rasmussen.

Men det vigtigste for Ricoh og Copytec er ikke så meget at få sat en række AM S5500 ud i produktionsvirksomheder, fortæller de. De vil i stedet gøre en stor indsats for at fortælle og informere markedet om mulighederne, der er med 3DP.

– Vi starter ikke med at sælge maskiner som det første. Vi vil i stedet starte med at tale om strategi og uddannelse. Og vi vil rådgive markedet, fortæller Søren Krogh-Nielsen.

– Vi skal ikke vise markedet, hvordan de kan fremstille et eksisterende produkt, men hvordan de kan fremstille et tilsvarende produkt, og nye produkter, der øger effektiviteten, kan noget mere, kan noget smartere, der ikke var muligt i traditionel produktion. Vi skal vise dem muligheden for at tænke produktion i en 3DP-tid, fortsætter Bjarne Rasmussen.

For Ricoh er det vigtigt at komme i kontakt med produktionsvirksomhedernes direktioner. Det er her mind-set’et først og fremmest skal justeres til de muligheder, der eksisterer under Industri 4.0 med robotteknologi, 3DP og kunstig intelligens.

– Og det er ikke givet, at vores rådgivning ude i virksomhederne vil munde ud i en anbefaling om investering i en AM S5500-løsning. Måske skal virksomheden først have uddannet personale til at arbejde med 3DP, forklarer Søren Krogh-Nielsen. – Hele uddannelsessiden halter bagefter på 3DP-området. Det får vi ikke løst ”over night”, men vi opfordrer kraftigt uddannelsesmarkedet – og politikerne – til at få 3DP på skemaet, og ikke mindst til at oprette nogle kortere kurser, der kan uddanne og kvalificere operatører til at arbejde med 3DP-produktion.

Ricohs 3DP AM S5500 er en professionel løsning. Markedet er større og mellemstore produktionsvirksomheder, der har mulighed for og er villige til at omstille produktionen til også at arbejde med 3DP-løsninger.

AM S5500 er målrettet såvel slutprodukter som funktionelle prototyper. Men det er stadig sidstnævnte, der udgør det største marked. Den seneste installation i Europa er sket hos Daimler, som gennem mange år har benyttet additive manufacturing til fremstilling af netop funktionelle prototyper.

Ricoh, der er en kendt aktør inden for kopi- og printmarkedet, er også kendt for at kunne tage nye forretningsområder ind i virksomheden. Den seneste succes på dette område er det første intelligente whiteboard, som er udviklet i samarbejde med IBM og deres Watson-teknologi.